Satt och funderade kring en rad alternativ:
Slavomir Lener - Inte särskilt populär förstås men har en känsla av att han är lite av ett måste för att behålla Hlx2. Annars ser jag inte många fördelar med mustaschen.
Magnus Hävelid - Nja, okej att han gjort det bra, men är alldeles för orutinerad och omeriterad. Det är skillnad på att assistera en meriterad tränare och att själv leda ett topplag fyllt med stjärnor. Om 5-10 år kanske, men inte nu.
Roger Melin - Som någon skrev, var rätt för LHC vid just det tillfället han var här. Tror inte han är det nu. Vad jag vet har han aldrig lyckats med ett stjärnfyllt topplag utan snarare varit en tränare som får ut max av lite mindre resurser.
Kenta Johansson - Min favorit. Har visat att han kan hantera topplag då han tog guld med HV. Håller en relativt låg profil vilket skapar arbetsro och verkar vara duktig på att få till en "vi mot dem"-känsla vilket jag tror är mycket viktigt i ett slutspel.
Bengt-Åke Gustafsson - Är säkerligen väldigt dyr, och har ju inte lyckats så bra med landslaget på senare år. Inte så aktiv som coach men är en duktig lagbyggare, har efter sin karriär som spelare säkert en stor pondus och för mycket respekt med sig, vilket jag tror är viktigt i ett lag med många stjärnor som jag hoppas Linköping många år till.
Hans Särkijärvi - Lite samma som Melin. Duktig på att bygga lag men frågan är hur han skulle hantera ett topplag.
Min önskelista bland dessa skulle isf vara:
- Kenta Johansson
- Bengt-Åke Gustafsson
- Slavomir Lener - Förutsatt att det är kriteriet för att Hlx2 stannar, annars Säcken.