Jocke_L wroteAlltså, jag har noll förståelse för folk som sågar Foppa för att han vill lira hockey. Vad gör det dig, och hur påverkar det ditt liv, om han skulle lira tills han fyller 50 bast? Om han sedan kämpar mot skador i sin jakt på en mer långvarig come-back - So what? Vi snackar tjurskallig vinnarskalle som aldrig, aldrig, ger upp. Att han dessutom inte gör bort sig spelmässigt någonstans talar väl dessutom för att det kanske inte så jävla illa att han försöker när han känner sig fräsch och frisk.
Jag spyr exempelvis på Boork-fettot som står i TV och försöker övertyga Foppa att lägga av. Vem fan är det som är "over the hill" egentligen?
Jag säger inte att han inte själv får bestämma över vad han vill göra, och jag sågar inte att han själv vill göra femhundramiljoneråttahundratrettiotusenfemhundraåttiosju försök till comeback - det jag sa var att jag är extremt trött på det. Det är en viss skillnad mot det du säger om att jag skulle såga honom och att det påverkar mitt liv.
Anledningen till att jag är trött på Foppa och hans (ständiga) comeback-försök? Det finns flera. Här kommer ett axplock:
1) Hans attityd mot Elitserien.
Självklart köper jag att NHL slår vår liga med hästlängder, så det är inte det jag menar. Men när han hela tiden har snackat om NHL som hans mål, och först ser Elitserien som en uppvärmning och sedan som en "reservliga" på grund av hans fot, då är det något som inte stämmer. Vill han spela på en högre nivå än elitserien så finns exempelvis KHL, där han kan skriva halvårskontrakt. Det är fel att han ska hyllas som hjälte för att han "väljer" att spela för Modo, för så är verkligen inte fallet. Det har inget med vare sig hjärta eller klubbkänsla att göra.
2) Media.
Jag är äckligt trött på att läsa Mats Wennerholms försök att smeka Forsberg medhårs (textligt och bokstavligt, för jag börjar fan misstänka att det inte bara är hans hockeykunskaper som Wennerholm vill anal-ysera). Varje gång Forsberg nämns i media så skriver Wennerholm en ny krönika om honom, snarlik de andra han skrivit.
Här har vi också ett klockrent exempel på vad jag menar:
När en av Sveriges största hockeyspelare genom tiderna, Mats Sundin, beslutade om att lägga skridskorna på hyllan så skrev Wennerholm två alster - en artikel och en krönika. Vem handlade den mest om? Jo - Forsberg. När en flerfaldig VM-vinnare, som ligger i topp i antal poäng i landslaget genom tiderna - och dessutom har ett OS-guld - ska tackas av så förtjänar han fanimig bättre frågor än: "Vad tycker du om Forsbergs comeback-beslut?"
3) Andra lags "fans"
Senast Foppa lirade en hel säsong i Sverige blev jag äcklad. Jag minns att publiken i CC applåderade Forsberg när han gjorde mål - mot hemmalaget. Mot LHC. Och de som ska kallas för "supportrar" applåderar att någon har gjort mål på "sitt" lag. Jag ifrågasätter inte att han är en av de största som Sverige, och sporten, någonsin har sett - men aldrig i helvete att människan ska applåderas om han gör något som, på något sätt, påverkar Cluben negativt. Tyvärr verkar han ha den effekten vart han än kommer i riket, och jag gillar det inte för fem öre. Jag håller mer än gärna på honom när han lirar i NHL och i Tre Kronor. Men om han är en motståndare till Cluben så är han inte värd mer än någon annan.
4) Hans "ödmjukhet"
När har någon, någonsin, hört Forsberg säga att: "jag gjorde en bra match". Nej, just det. Aldrig. Han kan göra fem poäng i en match, men när han intervjuas efteråt så säger han att han var helt värdelös. Att han skäms för alla som kom och tittade på honom. Allvarligt.. jag köper om valfri spelare i SSK säger det (att denne spelade dåligt alltså, för ingen kommer väl för att just denne spelar - men det är en annan historia), men det är larvigt när en världsspelare säger det.
5) Att han är given i OS-laget
Alla verkar vilja ha med honom i landslaget. Han får spela Karjala trots att han bara spelat tre matcher på flera månader. Seriöst, vem annan skulle få den behandlingen? Och varför ska han få en OS-plats bara för att han heter Forsberg? Bullshit! Ska vi ranka våra (nuvarande) bästa spelare som ska spela OS så är Foppa inte ens topp-5. Som det är nu så behöver han inte ens prestera för att få vara med. Och då är det något som är jävligt fel.
Forsberg är en fantastisk spelare, inget snack om saken. Han är den bästa som vi någonsin har haft. Kanske den bästa som vi någonsin kommer att få. Därför är det för jävla tråkigt att han ska schabbla bort det, genom att bli ihågkommen som människan som spenderade sina sista aktiva år med att ständigt försöka komma tillbaka, men inte lyckas. Han får självklart försöka hur mycket han än vill, men jag tycker att han förstör sitt eget namn och sin tidigare karriär genom detta.
Just därför hoppas jag att hans sejour i Modo inte blir långvarig. Det gäller för övrigt Näslund med.